Ο όρος Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (Specific Language Impairment)
χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια διαταραχή στην κατάκτηση της γλώσσας με
τη μορφή καθυστέρησης ή δυσλειτουργίας ή και των δύο, η οποία δε συνοδεύεται
από άλλες διαταραχές, όπως η νοητική καθυστέρηση, η βαρηκοΐα, ο αυτισμός, οι
κινησιακές δυσλειτουργίες και οι νευρολογικές ή ψυχολογικές διαταραχές
Η ειδική γλωσσική διαταραχή μπορεί να είναι εκφραστικού τύπου,
αντιληπτικού τύπου ή μικτή. Στο DSM – IV υπάρχει η διαταραχή εκφραστικού τύπου
και η μικτή, ενώ στο ICD – 10 υπάρχει η εκφραστικού τύπου και η αντιληπτικού
τύπου (DSM – IV, ICD – 10).
Γλωσσικά χαρακτηριστικά
Η μορφολογία είναι
σημαντικά διαταραγμένη.
Τα παιδιά με ειδική γλωσσική διαταραχή
συναντούν δυσκολίες με
Ø
τη χρήση των άρθρων,
Ø
τις καταλήξεις ονομάτων και ρημάτων,
Ø
τη χρήση του σωστού χρόνου των ρημάτων
Η συντακτική δομή είναι
απλοποιημένη.
Ø
Συνήθως περιορίζεται στη δομή Υποκείμενο Ρήμα
Αντικείμενο.
Ø
Πολλές φορές οι λέξεις τοποθετούνται τυχαία στη
φράση.
Ø Παραλείπονται οι σύνδεσμοι, οι αντωνυμίες, ενώ
είναι μειωμένη η χρήση ερωτηματικών προτάσεων
Το λεξιλόγιο είναι
περιορισμένο
Ø
υπάρχουν δυσκολίες εκμάθησης νέων λέξεων
Ø
αργούν να κατακτήσουν τις πρώτες λέξεις
Ø
να κάνουν συνδυασμούς λέξεων
Ø
δυσκολεύονται στην εύρεση της κατάλληλης λέξης
Ø κάνουν και λάθη κατονομασίας π.χ τραπέζι
αντί καρέκλα ή καράκλα αντί καρέκλα
Στη συζήτηση
Ø
δεν παίρνουν πρωτοβουλίες (έναρξη θέματος)
Ø
οι απαντήσεις τους είναι πολλές φορές εκτός
θέματος
Ø
δε χρησιμοποιούν ερωτήσεις
Ø
δεν αυτοδιορθώνουν τα λάθη τους
Ø
δε χρησιμοποιούν όρους ευγενείας
Μη- Γλωσσικά χαρακτηριστικά
- Ο μη-λεκτικός δείκτης νοημοσύνης είναι στα φυσιολογικά όρια Συνήθως υπάρχει διαφορά μεταξύ λεκτικού και μη-λεκτικού δείκτη νοημοσύνη
- Συμβολικό παιχνίδι κατώτερο της χρονολογικής τους ηλικίας, ίδιας ποιότητας με παιδιών μικρότερης ηλικίας
- Περιορισμένη ικανότητα προσοχής και συγκέντρωσης
- Δυσκολίες στη βραχύχρονη μνήμη.
- Κινητική αδεξιότητα και αργές κινητικές απαντήσεις
Πηγές
- Καρπαθίου Χ. Εγκόλπιο Παθολογίας του Λόγου στο Παιδί Προσχολικής Ηλικίας. Αθήνα. Εκδόσεις Έλλην, 1994
- WORLD HEALTH ORGANIZATION , The ICD – 10 Classification of Mental and Behavioural Disorders, Geneva: World Health Organization, 1992
- Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – Fourth Edition (DSM – IV).
·
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου