Ο όρος Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (Specific Language Impairment)
χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια διαταραχή στην κατάκτηση της γλώσσας με τη
μορφή καθυστέρησης ή δυσλειτουργίας ή και των δύο, η οποία δε συνοδεύεται από
άλλες διαταραχές, όπως η νοητική καθυστέρηση, η βαρηκοΐα, ο αυτισμός, οι
κινησιακές δυσλειτουργίες και οι νευρολογικές ή ψυχολογικές διαταραχές
Η ειδική γλωσσική διαταραχή μπορεί να είναι εκφραστικού τύπου, αντιληπτικού
τύπου ή μικτή. Στο DSM – IV υπάρχει η διαταραχή εκφραστικού τύπου και η μικτή,
ενώ στο ICD – 10 υπάρχει η εκφραστικού τύπου και η αντιληπτικού τύπου (DSM –
IV, ICD – 10).
Γλωσσικά
χαρακτηριστικά
Η μορφολογία
είναι σημαντικά διαταραγμένη.
Τα
παιδιά με ειδική γλωσσική διαταραχή συναντούν δυσκολίες με
- τη χρήση των άρθρων,
- τις καταλήξεις ονομάτων και ρημάτων,
- τη χρήση του σωστού χρόνου των ρημάτων
Η συντακτική
δομή είναι
απλοποιημένη.
- Συνήθως περιορίζεται στη δομή Υποκείμενο Ρήμα
Αντικείμενο.
- Πολλές φορές οι λέξεις τοποθετούνται τυχαία στη φράση.
- Παραλείπονται οι σύνδεσμοι, οι αντωνυμίες, ενώ είναι μειωμένη η χρήση
ερωτηματικών προτάσεων
Το λεξιλόγιο
είναι περιορισμένο
- υπάρχουν δυσκολίες εκμάθησης νέων λέξεων
- αργούν να κατακτήσουν τις πρώτες λέξεις
- να κάνουν συνδυασμούς λέξεων
- δυσκολεύονται στην εύρεση της κατάλληλης λέξης
- κάνουν και λάθη κατονομασίας π.χ τραπέζι αντί καρέκλα
ή καράκλα αντί καρέκλα
Στη συζήτηση
- δεν παίρνουν πρωτοβουλίες (έναρξη θέματος)
- οι απαντήσεις τους είναι πολλές φορές εκτός θέματος
- δε χρησιμοποιούν ερωτήσεις
- δεν αυτοδιορθώνουν τα λάθη τους
- δε χρησιμοποιούν όρους ευγενείας
Μη- Γλωσσικά
χαρακτηριστικά
- Ο
μη-λεκτικός δείκτης νοημοσύνης είναι στα φυσιολογικά όρια Συνήθως υπάρχει
διαφορά μεταξύ λεκτικού και μη-λεκτικού δείκτη νοημοσύνη
- Συμβολικό
παιχνίδι κατώτερο της χρονολογικής τους ηλικίας, ίδιας ποιότητας με
παιδιών μικρότερης ηλικίας
- Περιορισμένη
ικανότητα προσοχής και συγκέντρωσης
- Δυσκολίες
στη βραχύχρονη μνήμη.
- Κινητική
αδεξιότητα και αργές κινητικές απαντήσεις
Πηγές
- Καρπαθίου
Χ. Εγκόλπιο Παθολογίας του Λόγου στο Παιδί Προσχολικής Ηλικίας. Αθήνα.
Εκδόσεις Έλλην, 1994
- WORLD HEALTH ORGANIZATION , The ICD –
10 Classification of Mental and Behavioural Disorders, Geneva: World
Health Organization, 1992
- Diagnostic and Statistical Manual of Mental
Disorders – Fourth Edition (DSM – IV).