Δευτέρα, 14 Νοεμβρίου 2011

Τάξη για Όλους



Η ενσωμάτωση ενός παιδιού με αναπτυξιακές δυσκολίες στο σχολικό περιβάλλον είναι ένα από τα βασικότερα ζητήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι γονείς, το παιδί αλλά και οι εκπαιδευτές /θεραπευτές του. Για τα παιδιά που μπορούν να συμμετάσχουν σε τυπικό εκπαιδευτικό πλαίσιο με ή χωρίς τμήμα ένταξης χρειάζεται να γίνουν σημαντικές προσαρμογές. Δυστυχώς, για διάφορους λόγους οι προσαρμογές αυτές ενώ θα έπρεπε να είναι αυτονόητες δεν είναι και δεν τις συναντάμε συχνά. Στόχος αυτού του κειμένου είναι κάποιες προτάσεις οι οποίες είναι εύκολο να πραγματοποιηθούν και να μετατραπούν οι τάξεις σε αποτελεσματικά μαθησιακά περιβάλλοντα για όλους τους μαθητές. Οι τροποποιήσεις αυτές θα πρέπει να είναι χρήσιμες και ενδιαφέρουσες για όλα τα παιδιά της τάξης ώστε κανένα να μην νιώθει διαφορετικό ή κατώτερο.
Θα ήταν καλό οι τάξεις να έχουν μια γωνία «ηρεμίας» η οποία θα επιτρέπει στο μαθητή που ταράζεται από τη φασαρία της τάξης ή από οποιοδήποτε άλλο λόγο να τη χρησιμοποιεί ως time out για να χαλαρώσει για λίγο και να επιστρέψει στη συνέχεια στην ομάδα. Αυτοί οι χώροι βοηθούν το παιδί να οργανωθεί. Η γωνία αυτή θα μπορούσε να βρίσκεται κοντά σε μια βιβλιοθήκη ή κάτω από ένα τραπέζι όπου θα είναι γεμάτο από μαξιλάρια ή ακόμα θα μπορούσε να ήταν ένα τεράστιο πουφ σε μια ήσυχη γωνία του δωματίου.
Το υλικό των τάξεων να είναι οργανωμένο και ταξινομημένο ανάλογα με τις δραστηριότητες (π.χ. γωνία ζωγραφικής- γραψίματος, γωνία με κατασκευαστικό υλικό όπως τουβλάκια, Lego κλπ).
Πολύ βοηθητικοί είναι οι πίνακες με οπτικοποιημένους κάποιους βασικούς κανόνες που ισχύουν στην τάξη (π.χ. εικόνες οι οποίες ενισχύουν τη θετική συμπεριφορά κυρίως «ακούω προσεκτικά», «περιμένω τη σειρά μου» κ.α.) αλλά και εικόνες με το πρόγραμμα της ημέρας ώστε να γνωρίζουν τα παιδιά τις βασικές δραστηριότητες που θα ακολουθήσουν.
Στους μαθητές με δυσκολία στη λεπτή κίνηση, επιτρέψτε τους να γράφουν σε κάθετες επιφάνειες όπως (τοίχος, καθρέφτης, πίνακας) ώστε να ενισχυθεί η ωμική τους ζώνη και η σταθερότητα των αρθρώσεων.
Επιτρέψτε στους μαθητές να μασήσουν τσίχλα ή ζελεδάκια κατά τη διάρκεια του γραψίματος ειδικά όταν έχουν χαμηλό μυικό τόνο.
Όταν οι οδηγίες δίνονται βήμα-βήμα με εικόνες ή με λόγια και εικόνες μαζί, φαίνεται να βοηθάει σημαντικά μαθητές με δυσκολίες στον κινητικό σχεδιασμό.
Επίσης, ερωτήσεις τύπου «Τι υλικό θα χρειαστείς?», «Τι θα κάνεις πρώτα?» ενισχύουν σημαντικά τον μαθητή να φέρει σε πέρας τη δραστηριότητα και κυρίως να την ολοκληρώσει επιτυχώς.
Προετοιμάστε το μαθητή για τις μεταβάσεις. Αυτό μπορεί να συμβεί με εικόνες, με ρολόι ώστε να μην ταράζεται και αποδιοργανώνεται.
Ενθαρρύνετε τις οργανωτικές του δεξιότητες παρέχοντας του ένα σταθερό μέρος μέσα στην τάξη όπου θα μαζεύει όλα τα υλικά κάθε φορά που θα ολοκληρώνει τη δουλειά ή το παιχνίδι του.
Χρησιμοποιήστε μαξιλάρι (για το είδος του συμβουλευτείτε εργοθεραπευτή) στην καρέκλα ώστε να βελτιωθεί η στάση του σώματος του κατά την καθιστή θέση και να διευκολυνθεί το γράψιμό του.
Περιορίστε τις ακουστικές διασπάσεις, μια τάξη με μοκέτα ή ειδικό πλαστικό θα μείωνε τους ήχους και θα στη συγκέντρωση των μαθητών.
Για να διατηρήσετε την προσοχή του μαθητή, χρησιμοποιήστε τον προφορικό λόγο με χαρακτηριστικό τρόπο, όπως ψιθυρίζοντας, τραγουδώντας, μιλώντας αντιπαραθέτοντας υψηλούς και χαμηλούς τόνους ή μιλώντας με αστεία φωνή και δημιουργώντας ήχους με τη γλώσσα σας και τα χείλη σας.   


Αποστολάτου Ιφιγένεια
Εργοθεραπεύτρια
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου